Ostajan oppaat
logo, YRITYSILME tai verkkosivusto
Pohdinnassa logo, yritysilme tai verkkosivusto? Kokosin avuksesi asioita, joita kannattaa miettiä valmiiksi kun alat suunnitella niiden hankkimista. Näiden oppaiden avulla pääset alkuun suunnittelutyössä, ole hyvä!
Panostus yritysilmeeseen ja logoon kannattaa
Jokaisella yrityksellä on tärkeää olla omannäköinen ja tunnistettava ilme, jolla näkyä ja erottua kilpailijoista. Hyvä yritysilme vahvistaa yrityksesi viestiä ja luo hyvää laatumielikuvaa heti ensisilmäyksellä. Jo heti yritystoiminnan alkuvaiheessa on hyvä miettiä yrityksen ja sen tuotteiden ulkoasua ja että kaikki visuaaliset materiaalit muodostavat ehjän, laadukkaan kokonaisuuden.
Kun pohjatyöt yritysilmeen kanssa on tehty alusta asti huolella, on yritystoiminnan kehittäminen helppoa, laadukkaiden graafisten elementtien skaalautuessa mukana. Voit keskittää aikasi ja voimavarasi ydinliiketoimintaasi, eikä hutaisten kokoon kyhätty logo ole kiviriippanasi aiheuttamassa jatkuvia ongelmia vaikealla käytöllään.
Mikä on yritysilme?
Yritysilme on yrityksen visuaalinen ulkoasu, logo, typografia eli kirjasintyypit (eli fontit), värit sekä kuvamaailma, kuvien tyyli. Nämä elementit on yleensä dokumentoitu yrityksen graafiseen ohjeistoon, joka toimii ohjenuorana yrityksen kaiken visuaalisen materiaalin suunnittelussa. Graafiseen ohjeistoon voidaan koota myös malleja ja esimerkkejä yritysilmeen erilaisista sovelluksista, kuten painotuotteista, verkkosivustoista, pakkauksista, autoista ja työvaatteista ym.
Mikä on logo?
Yleensä kun puhutaan logosta, tarkoitetaan yrityksen (liike)merkkiä. Virallisesti logo(tyyppi) tarkoittaa kuitenkin sitä tiettyä visuaalista tapaa, jolla yrityksen nimi on kirjoitettu. Liikemerkki ja logo muodostavat yhdessä yritystunnuksen.
HYVÄN LOGON TUNTOMERKKEJÄ:
Kun tilaat yritysilmeen ja logon
Kun lähdet tilaamaan yrityksellesi logoa ja yritysilmettä, mieti suunnittelun pohjaksi valmiiksi seuraavia yrityksesi perustietoja. Sinulla ei tarvitse olla tyhjentäviä vastauksia kaikkiin alla oleviin kohtiin, mutta olisi hyvä jos olisit vähän pohtinut niitä, jotta pääsemme suunnitteluyhteistyössä sujuvasti alkuun. Kartoitan ensin tilanteesi ja tarpeesi ja neuvon sitten jatkotoimenpiteet.
Yrityksen nimi, toimiala, tuotteet, kohderyhmä
Mikä on yrityksen nimi, mitä se myy ja kenelle. Miten kuvailisit tyypillistä asiakastasi ja mitä tarjoat hänelle? Mikä on hänen ongelmansa ja minkä ratkaisun hänelle annat? Millainen on unelma-asiakkaasi ja mitä hän haluaa?
Onko yrityksellä jo logo?
Jos yritykselläsi on jo logo, mikä siinä toimii tai ei toimi? Mikä siinä on säilyttämisen arvoista ja mikä ei? Jos logo on ollut käytössä jo jonkin aikaa, se on saattanut jo jäädä yleisösi mieliin. Silloin kannattaa harkita vanhan logon hyödyntämistä uuden logon suunnittelun pohjana tai jos logo on hyvä, voi pieni freesaus olla riittävä toimenpide. Silloin ei tarvitse lähteä aivan nollasta kasvattamaan uuden logon tunnettuutta, vaan voidaan hyötyä vanhasta. Toki tilanne voi olla se, että vanha logo on kerta kaikkiaan aikansa elänyt tai ei täytä toimivan logon vaatimuksia ja silloin suunnitellaan täysin uusi logo.
MINKÄLAISIA MIELIKUVIA HALUAT LIITTÄÄ YRITYKSEESI?
Listaa 3–5 adjektiivia kuvaamaan yritystäsi. Mieti, millaisen mielikuvan haluat antaa yrityksestäsi, millaiset ovat sen arvot? Onko se esim. ennakkoluuloton vai perinteinen, moderni vai klassinen, koristeellinen vai pelkistetty, värikäs vai hillitty?
ONKO JOKU VÄRI, JOKA MIELESTÄSI SOPISI YRITYKSELLESI?
Värit viestivät vahvasti ja luovat mielikuvia ja tunnelmia. Kirkkaat, lämpimät värit mielletään yleensä energisiksi kun taas viileät ja tummat sävyt ovat rauhoittavia ja arvokkaita.
TOIMINTA-ALUE JA ‑YMPÄRISTÖ, KILPAILIJAT, SIDOSRYHMÄT
Mikä ovat yrityksen ja sen kilpailijoiden ulkoasussa yhdistäviä tekijöitä ja mitkä erottavia, onko toimintaympäristössä asioita, jotka ovat vakiintuneita alalla toimiville yrityksille. Eli millainen olisi yritysilme, josta kohderyhmä tunnistaisi toimialan, mutta joka toisaalta erottuisi positiivisesti kilpailijoista.
Pitääkö hankkia verkkosivu, eikö Facebook-sivu riitä?
Suosittelen ehdottomasti oman verkkosivuston hankkimista, sillä se on omassa hallinnassasi. Ulkopuolisen tarjoamalla sivulla on aina riskinä sen sulkeminen sinusta riippumattomasta syystä ja silloin menetät yhteyden asiakkaisiisi. Oma verkkosivusi on kotipaikkasi netissä, voit hallita sen sisältöä ja ulkoasua ja sen avulla palvelet asiakkaitasi.
Aina kun asiakkaasi etsivät tietoa tai haluavat olla sinuun yhteydessä, voivat he tehdä sen helposti verkkosivusi kautta. Samalla pääset esiintymään heille haluamallasi ulkoasulla ja sisällöllä ajasta ja paikasta riippumatta.
Verkkosivu, nettisivu, web-sivu, kotisivu tai ‑sivusto
Tarkoittaa maailmanlaajuisessa verkossa eli internetissä julkaistua sivua tai sivustoa.
Domain eli verkkotunnus
Tarkoittaa sivuston osoitetta internetissä
Hosting-palvelu, web-hotelli
Tarkoittaa paikkaa, jossa verkkosivusto ”asuu”, eli mihin sivusto on tallennettu
HYVÄN verkkosivuston TUNTOMERKKEJÄ:
Kun tilaat verkkosivuston
Kun lähdet tilaamaan yrityksellesi verkkosivustoa, mieti suunnittelun pohjaksi valmiiksi seuraavia asioita. Sinulla ei tarvitse olla tyhjentäviä vastauksia kaikkiin alla oleviin kohtiin, mutta olisi hyvä jos olisit vähän pohtinut niitä, jotta pääsemme suunnitteluyhteistyössä sujuvasti alkuun. Kartoitan ensin tilanteesi ja tarpeesi ja neuvon sitten jatkotoimenpiteet.
Sivuston / sivustoprojektin tavoite
Mitä asioita haluat saavuttaa sivustosi avulla? Onko se esim. tiedottaminen, myynti, asiakashankinta, koulutus, brandin raikastaminen, päivittämisen helpottaminen vai joku muu?
Sivuston kohderyhmä
Keitä haluat sivustolla tavoittaa, ketkä sivustoa käyttävät?
SIVUSTON TOIMITTAJAN JA TILAAJAN TYÖNJAKO
Mitä materiaaleja tarvitset ja mitä sinulla on jo valmiina tai teet itse (esim. tekstit, kuvat, visuaalinen ulkoasu, logo, tutkimukset/kartoitukset, konseptointi, hakukoneoptimointi, testaus, käyttökoulutus, palvelinympäristön ja domain-osoitteen hankinta, ylläpito, analytiikkatyökalujen asennus ym.)
SIVUSTON JATKOKÄYTTÖ, PÄIVITYS JA YLLÄPITO
Kuka hoitaa sivuston päivittämisen ja miten, onko toiveita siitä, millä järjestelmällä sivusto on luotu?
Sivuston laajuus
Montako erilaista sivupohjaa ja näkymää tarvitset?
Mahdolliset kieliversiot
Missä päin maailmaa ja minkä kielisiä ovat asiakkaasi ja millä kielellä haluat heitä palvella?
Sivustolle tulevat toiminnot
Tarvitsetko esim. lomakkeen, ajanvarauskalenterin, verkkokauppa tms.
Hostauspalvelu
Millaista hostauspalvelua tarvitset, onko sinulla hosting jo olemassa vai pitääkö hankkia uusi? Mieti oletko esim. valmis tekemään teknistä päivitystyötä itse vai haluatko ulkoistaa sen, arvostatko suomenkielistä asiakaspalvelua ja kotimaista yritystä.
Itse olen päätynyt tekemään yhteistyötä suomalaisen Hostaanin kanssa ja voin suositella esim. heidän valmiiksi ylläpidettyä Smart-WP-palveluaan.